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Third day of interviews, last day in Eyeo festival

It’s the last day of the Eyeo festival, this incredible meeting where it has been possible to find the best creative programmers, the best digital artists and the best designers of the United States. So we really wanted to make the most of it. The result was an exciting and interesting day of interviews and exchanges.
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Es el último día del Eyeo festival, este increíble encuentro donde fue posible encontrar a los mejores programadores creativos, los mejores artistas digitales, y los mejores diseñadores de Estados Unidos. Quisimos por lo tanto sacar partido de este último día. Y resultó ser un interesantísimo día de entrevistas e intercambios.

We begun with Jake Barton, then continued with Amanda Cox. Amanda is not really working with Processing and Open Frameworks, but, as a designer in the New York Times, she explained what was the role of data visualization in journalism and what was the possibility and opportunities of what we could call “meta-journalism”. In the same way that Marius showed us that making was the next stage in the open source experience and the prototyping culture, meta-design could be another form of the evolution of open culture, where users have the control and journalists bring the tools of the exploration.
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Empezamos con Jake Barton, y continuamos con Amanda Cox. Amanda no trabaja exactamente con Processing y Open Frameworks, pero, como diseñadora en el New York Times, nos explicó el papel de la visualización de datos en el periodismo y lo que podría aportar lo que podríamos llamar el “meta-periodismo”. De la misma manera que Marius nos enseñó que fabricar era la etapa siguiente de la experiencia Open source y de la cultura del prototipado, el meta-diseño podría ser otra de las evoluciones de la cultura abierta, donde los usuarios tienen el control y los periodistas proporcionan las herramientas de la exploración.

Entrevista Amanda Cox

It’s a similar idea that Jer Thorp expressed: tools must be exploratory ones. In the same open way of thinking, Jer Throp believes that programming should be fun and that programming languages such as Processing contribute to the desecration of programming, making it a tool that designers, artists but also scientists can learn and use rather than being a difficult task only reserved to technicians or engineers.
Then we interviewed Robert Hodgin, the creative director of Bloom who explained why he uses Processing and the relationship between data visualization and Processing.
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Es una idea similar que Jer Thorp expresó: las herramientas deben ser exploratorias. En la misma perspectiva, cree que la programación debe ser divertida y que los lenguajes de programación como Processing contribuyen a la desacralización de la programación, que, lejos de ser una difícil tarea de expertos reservada a técnicos e ingenieros es una herramienta para diseñadores, artistas pero también científicos…
Entrevistamos luego Robert Hodgin, el director creativo de Bloom, quién nos explicó por qué usa Processing y las relaciones entre la visualización de datos y Processing.

Jer Thorp

And the day went on, with more interesting interviews such as John Keston and Maria Mendez. John is a sound and visual artist and the inventor of the GMS, the gesture music sequencer developed in Processing that perfectly shows how open source is the best field for creation and for feeding creation.
María’s interview made obvious the interest and the necessity of open languages as Open Frameworks. As an artist and designer she quickly felt the necessity of programming. Moreover, open source languages allowed her to find again the freedom that first languages brought: the possibility to alterate them, to change them, to transform them according to a specific project and necessity. María’s vision of open source language was most of all about the appropriation and the autonomy that they offer.
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Y el día pasó, con más entrevistas, la de John Keston y Maria Mendez. John es un artista sonoro y visual y el inventor del GMS, el gesture music sequencer desarrollado en Processing; enseña como el open source alimenta la creación permitiendo crear sobre lo creado.
La entrevista de María hizo obvio el interes y la necesidad de lenguajes como Open Frameworks. Como artista y diseñadora, sintió rapidamente la necesidad de programar. Además, los lenguajes abiertos le permitieron reencontrar la libertad que los primeros lenguajes ofrecían: la posibilidad de alterarlos, de cambiarlos, the transformarlos en relación con un proyecto y una necesidad específica. La visión de María enfocaba sobre todo la apropriación y la autonomía que los lenguajes de programación abiertos como Open Frameworks proporcionan.

Maria Mendez

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